اگر هر دهه عمرم را به دو دولت پنج ساله تقسیم کنم الان در آستانه ی شروع به کار دولت ششم هستم ...

 از چهار دولت اول خودم راضی هستم در چهار دولت اول حتی فراتر از انتظار کار کرده ام و نتیجه گرفتم.

میماند دولت پنجم - که میشود همان دولتِ قبلِ معروفی که همیشه تقصیرها گردنش می افتد ، به هر حال همیشه باید دولت قبلی وجود داشته باشد تا دلیل همه ی ناکامی های یک ملت در گذشته و آینده شود - دست بر قضا همین دولت در یک پیچ تاریخی قرار داشت . کنکور ودانشگاه هر دو در همین دولت شروع شد و به پایان رسید ، دولتی که میراثش برای دولت جدید چیزی جز بدهکاری و از دست دادن فرصت ها نبوده . و البته میراث گرانقدری به نام تجربه هم بر جا گذاشته .

دولت قبل با اینکه میتوانست در این دوره ی پنج ساله تکلیف باقی عمر را تا حد زیادی روشن کند ، با شعار و عوام فریبی منافع ملی را بر باد داد .


من کنکور را از دست دادم

من دوران دانشگاه را از دست دادم 

با امام زمانم زندگی نکردم، جایش در زندگی ام خالی نبود ...

و صدها حسرت و افسوس دیگر!

آیا موفقیتی هم داشته ام ؟

موفیقت ؟

مممم؟

موفقیت داشتم؟

باید به ذهنم فشار بیارم ...

موفقیت ؟

نه! 

اسم آن ها را که موفقیت نمی شود گذاشت ! موفقیت باید درست و حسابی باشد ...

به خودم نمره بدهم ؟

از بیست به خودم = نیم می دهم . 

خواستم صفر بدهم !

حالا دولت قبلی ها می خواهند بگویند دارم سیاه نمایی میکنم ،

 نه آقا جان ! سیاه نمایی کجا بود ؟ کشور را بر باد داده اید رفته ... 

حالا با این همه ویرانی چه بکنیم ؟ فکر کنم باید یک دولت کامل فقط مشغول آواربرداری باشیم ...




آنچه گذشت :

این تصویر کلی زندگی من بود که  مهر 91 در سر داشتم ... نوعی هدفگذاری بلند مدت برای سال های پیش رو بود . بلانسبت برای خودش سند ِ چشم اندازی بود ... حالا اما وقت حسابرسی شده .




ارتباط با خدا ؟   دارای نوسان  در مجموع به شدت ناراضی ام :(



آمادگی جسمانی ؟ 50- 50 ،ناراضی ِ متمایل به راضی !!  به بعضی قول و قرارهایم حسابی پایبند بودم .



علوم پزشکی ؟ افتضــــــاح !!    فقط مشغول حواشی بودم ، درس یادم رفته بود .



ریاضیات ؟ - صفـرِ کلوین -      در حد دوست داشتن باقی ماند .



زبان خارجه ؟ 50-50 ، انگلیسی خوب ولی باید خیلی خیلی بهتر میشد . عربی هم که جا ماند .



مطالعات عمومی ؟ تاسف بار!!!   

به شدت پراکنده و بی برنامه ... البته مشکل این بود که در آن سال سیر اندیشه ی منظمی در ذهن نداشتم که طبق آن پیش بروم تا همین اواخر . اما چیزی از شدت تاسفم کم نمی شود !


هنر + رسانه ؟ تلاش های ناکام! 

بیشتر از اینکه خودم را مقصر بدانم ، شرایط را عامل اصلی میدانم . در این مورد تبرئه میشوم و به بی گناهی خود اقرار میکنم . گرچه باید بیشتر تلاش میکردم.


تبلیغ ؟ آزمون و خطا !  

ترکیبی از اثرگذاری و جدل بی نتیجه . و عقایدی که بعضی شان را خودم رها کردم ، و عقایدی که خودم پذیرفتم .




 


هم اکنون که در آستانه ی تصویب برنامه ششم توسعه ی کشور خودم هستم باید افق 1400 را تا حدودی روشن کنم و  قانونگذاری متناسب با آن هم داشته باشم . و  اکنون در آستاته ی شروع به کار دولت جدید  پیش نویس متن قانون اساسی و برنامه ی پنج ساله ی دولت جدید را برای خودم به یادگار میگذارم تا سندی باشد برای آینده ی خودم و پنج سال بعد و در افق 1400 به شرط حیات و سقوط نکردن دولت برگردم و به ارزیابی عملکرد خود بپردازم ...


اهداف و قوانین :

اهداف همان ها هستند که در سال 91 در سر داشتم ، فقط ریاضیات فعلا کنار گذاشته می شود و در حد همان دوست داشتن باقی میماند .


اما قوانین  یا عقاید یا اصول انقلاب :



1- Its not about ideas , its about making ideas happen :

 اینکه چه هدف ها و ایده هایی دارم مهم نیست ، حتی اینکه چه قوانین و اصولی داشته باشم یا نه ، مهم عمل کردن به آنهاست . همه ی ما برنامه های قشنگی برای زندگیمان داریم ، اما عده ی معدودی واقعا زندگی قشنگی دارند .

یا به قول رومن پولانسکی عزیز : " عاشق طرز فکر آدم ها نشوید ، آدم ها زیبا فکر میکنند ، زیبا حرف میزنند ؛ اما زیبا زندگی نمی کنند ! "

پس اصل اول اینست که : به عمل کار برآید به سخندانی نیست!


2- Be a good person , But do not waste time to prove it 

می گویند این حرف را چارلی چاپلین خدابیامرز زده ، واقعا دمش گرم !

آدم اگر اعصاب راحت برای ادامه ی کارش میخواهد باید این اصل را جدی بگیرد . ما واقعا بیشتر وقتمان را و گاهی خیلی از کارها را فقط برای اثبات اینکه بعله من هم این کار را انجام میدهم یا اینطور طرز فکری دارم ، انجام میدهیم ، آخرش هم طرف اشتباه می فهمدمان و کاری هم از پیش نبرده ایم. آدم باید کارش را برای ارتقای خودش انجام بدهد . اعصاب آدم هم درگیر برداشت های دیگران نمی شود و فقط به افزایش کیفیت خودش فکر میکند.


3- از این نماز متولد شو و تا نماز بعدی زنده بمان !
این هم محصول مشترک تراوشات ذهنی خودم و حاج آقا دولابی و امام خمینی ( ره) است :) 

خلاصه اینکه هفتــــــــــــــاد سـال، آدمِ خوبی بودن واقعا ترسناک است و زَهره ی آدم را همان اول ِ کاری میترکاند و پایش را سست میکند ولی وقتی به خودت بگویی اگه تونستی تا 6 ساعت آدم خوبی باشی خوب معلومه که فورا پیش خودت میگی این که چیزی نیست و بعد هی تمدیدش میکنی تا کپه ی مرگت را بگذاری و دیگران از شرت خلاص شوند .




4- نقطه ی تسلیم محضم ، نقطه ی آرامشم بود --- اسمتو زمزمه کردم این تمام شورشم بود!

یا   ... در دایره ی قسمت ما نقطه ی تسلیمیم ---- لطف آنچه تو اندیشی ، حکم آنچه تو فرمایی!

یا ? ... Who knows where the roads will lead us 

در کنار اینها دنیای به هم مرتبط و حرکت بال پروانه را هم به یاد داشته باش!




5- تمام تقوا اینست که آنچه نمیدانی بیاموزی ؛ و به آنچه میدانی عمل کنی ! رسول الله (ص)

آنچه که می دانی و می توانی انجام بده > بقیه اش را به خدا بسپار ...

نگران از دست دادن چیزی نباش!

نگران نگاه دیگران نباش !

مثل ربات باش؛ فقط آنچه که باید انجام بدهی، انجام بده!

یک ربات از چیزی نگران نمی شود !

یک ربات غصه ی چیزی را نمی خورد !
یک ربات دلتنگ نمی شود !

یک ربات فراتر از برنامه چیزی نمی خواهد !

یک ربات خواهش و تمنا نمی کند !

یک ربات وظیفه اش را درست انجام میدهد .




6- نذار که سفره ی دلت پیش غریبه وا بشه  .....    این بغض نشکسته باید سهم خودِ خدا بشه

شادی مومن در چهره اش و حزن و اندوهش در دل اوست !

ضعف ممنوع - دمغ و بی انرژی بودن ممنوع !

آدم ها نسبت به آدم های ضعیف ترحم دارند نه علاقه ...

آدم ها به دنبال یک نقطه ی امید و انرژی هستند ؛ حتی در زمان هایی که نامیدانه سوالی می پرسند و حرفی می زنند در واقع انتظار دارند که طرف مقابل تحریک شود و جواب امیدوارکننده ای به آن ها بدهد > انرژی مثبت  ؛ پس منبع انرژی باش!




7- کم تر از ذره نه ای!  پست مشو ! مهر بورز!




8- live like a soldier and be your commander 

برنامه ای که ریخته شده ، به هر نحوی باید اجرا شود، اگر فکر بهتری داری ، فردا هم روز خداست ...



9-ایمان کسی کامل نمی شود، مگر آنکه مراء و جدل را ترک کند ، گرچه حق با او باشد!  رسول الله

با علماء مراء و جدل نکن که تو را از پای در می آورند ، و نیز با سفیهان مراء نکن که تو را به نادانی نسبت می دهند . امام رضا (ع) 

تلاش برای گفتگو عملا چیزی جز رنجش دیگری و گرفتاری خود ندارد ...

تبصره : با دو دسته می توانی گفتگو کنی : 

الف ) نظرت برای او مهم باشد ( کسی که تو را قبول دارد یا به هر دلیل دیگری نظرت برای او مهم است و نفوذ دارد ... ) 

ب) کسی که واقعا به دنبال پیدا کردن جواب سوالش هست . 



10- آبروی تو بر جبین تو بسته است و خواهش ، آن را قطره قطره می چکاند ، پس بنگر که آن را نزد چه کسی فرو می چکانی ...؟  امیرالمومنین علی علیه السلام.

همانا خداوند هر امری را به مومن تفویض کرده ، اما ذلیل کردن خود را به او اجازه نداده است . امام صادق (ع)

طلب حاجت از مردم ، موجب از بین رفتن عزت و حیا میگردد ، و مایوس شدن از آنچه در دست مردم است موجب عزت مومن میشود. 

و طمع همان فقرِ نقد است!




11- فاذا فرغت فانصب



12- لا تقف ما لیس لک به علم + قولوا قولا سدیدا 



13- مومن کم قول میدهد و بسیار وفا میکند!



14- کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم !



15- امیر دنیا باش نه اسیر آن ! نباید سنگ راه دیگران شوی و گرد و خاک بلند کنی ! مواظب باش اسیر چشم ها و زبان ها نشوی و سعی کن تا به گونه ای حرکت کنی که خلق خدا را گرفتار حالت ها و رفتارت نسازی و آن ها را اسیر ننمایی...

+ حریم ها مهم اند - کسی را به خودت وابسته نکن ! تو باید مثل شیشه ای باشی که خدا را نشان میدهد نه آیینه ای که دیگران را در خودت نگه داری! به جای این ادا اطوار ها ، سعی کن دل خدا را به دست بیاوری . سعی کن امامت را عاشق خودت کنی !


16- ترحم بر پلنگ تیز دندان، ستمکاری بود بر گوسفندان


17- جوانمردی در عمل ثابت میشود ، خصوصا جایی که احساس میکنی کسب باعث ظلم به تو شده ، علی الخصوص اگر از روی جهالت و بی خبری باشد . جور دیگران را تو بکش! از شهید ابوترابی یاد بگیر !


18- تا می توانی با وضو باش!

موسیقی را کم و هدفمند کن!

کم تر و سالم بخور !

کم تر و درست بگو!

کم تر و منظم بخواب!

روزی 30 دقیق ورزش!

سلام و ادب در شروع هر روز به ائمه !

صله رحم و خدمت به دیگران ( روزی خاص را کنار بگذار)

برنامه ات را شب قبل تنظیم کن و تغییر داده نشود!

نماز ها سر وقت !

روزهای دوشنبه و پنجشنبه روزه! 

با امام زمان زندگی کن!

فضاسازی فراموش نشود ( آدم های موثر، امام زمان ، نمادها و ... )

توجه به خواست قلبی پدر و مادر !



عصاره ی شخصیت رسول الله :

      حـــیـــــــــــــــا + وفــــــــــــا + صــــــدق